Gemeente West Betuwe en provincie Gelderland werken nauw samen bij de aanpak van het sluipverkeer. Beide partijen zijn en blijven verantwoordelijk voor het eigen wegennet. De doorlooptijd per fase is op voorhand lastig aan te geven. In het kort ziet het proces er als volgt uit:
Initiatieffase - Er is een signaal, maar is er ook een probleem?
Deze fase is in 2023 doorlopen en afgerond. Er zijn veel klachten over sluipverkeer door de gemeente West Betuwe. Veel mensen willen de files op de A2 en bij knooppunt Deil te willen mijden. Naar aanleiding daarvan is gedefinieerd wat we onder sluipverkeer verstaan. Mede op basis van de resultaten van het eerdere verkeersonderzoek zijn de vermoedelijke sluiproutes benoemd en onderzocht.
Resultaat: Er is sluipverkeer en uit eerder verkeersonderzoek is gebleken dat er drie sluiproutes zijn. Deze worden nu verder onderzocht.
Préverkenning - Wat gaan we verder onderzoeken?
In deze fase draait het om de vraag welke oplossingsrichtingen per sluiproute we verder willen verkennen. We zitten nu in deze fase. We hebben u gevraagd mee te denken over mogelijke oplossingsrichtingen door de online enquête in te vullen. Deze enquête is gehouden tussen 6 en 19 mei 2024.
Naar verwachting wordt deze fase, inclusief de keuze voor het de verder uit te werken oplossingsrichting, in het najaar van 2024 afgerond.
Resultaat: Per sluiproute wordt aangegeven welke oplossingsrichting in de volgende fase verder wordt verkend.
Voorbeeld: Op de sluiproute Meteren - Waardenburg willen we het sluipverkeer terugdringen. Dit willen we doen door het wegvak binnen de bebouwde kom van Waardenburg opnieuw in te richten.
Verkenning - Met welke maatregelen kunnen we de oplossingsrichting realiseren?
In deze fase onderzoeken we samen met belangenpartijen, belanghebbenden en belangstellenden de passende maatregelen bij de oplossingsrichting om het sluipverkeer terug te dringen. Voor iedere oplossing worden de maatregelen, draagvlak, verwachte kosten, risico’s en technische haalbaarheid in beeld gebracht.
Resultaat: Per sluiproute leveren we een onderbouwd advies op. Bestuurlijk wordt besloten of en welke variant verder wordt uitgewerkt.
Voorbeeld: Een van de mogelijkheden om binnen de bebouwde kom van Waardenburg het sluipverkeer terug te dringen wordt bestuurlijk besloten om de maximumsnelheid terugbrengen naar 30 km/h. Daarvoor moet de inrichting van de weg aangepast. Met het voorgestelde maatregelenpakket (fietspaden, trottoirs en oversteekvoorzieningen) worden fietsers en voetgangers beter gefaciliteerd. Met de versmalde rijbaan en krappere bochten dwingen we aangepast rijgedrag af van het doorgaande autoverkeer. Er is veel draagvlak voor het plan onder de bewoners en ondernemers van Waardenburg. Bedrijven die afhankelijk zijn van de Steenweg (N830) zijn bezorgd. Zij willen wel goed bereikbaar blijven. Om het plan te realiseren zijn geen grondaankopen maar is wel een wijziging van het bestemmingsplan nodig. De kosten worden indicatief geraamd.
Planvoorbereiding - Nadere uitwerking en detaillering
In deze fase werken we onder andere het wegontwerp uit, bereiden we bestemmingsplanwijzigingen, grondaankopen en een aanbestedingscontract voor.
Resultaat: Het plan is ruimtelijk inpasbaar, de benodigde gronden zijn in eigendom en het contract kan worden aanbesteed.
Realisatie: In deze fase wordt het contract aanbesteed. Hierna kan de geselecteerde aannemer de werkzaamheden uitvoeren.