De Gelderse delegatie bestaat uit wethouders uit 6 regio’s en gedeputeerde wonen en ruimte Dirk Vreugdenhil en gedeputeerde verkeer en vervoer Klaas Ruitenberg.
Gelderland loopt vast
De randstad schuift steeds meer op naar het oosten. In de 6 Gelderse woonregio’s moeten de komende jaren 122.000 woningen bijkomen. Voorbeelden zijn Stationsgebied en Winkelsteeg in Nijmegen (9.500 woningen) Arnhem Oost (5.400 woningen), Doesburgerbroek in Ede (3.000 woningen), en 6.000 woningen in Doetinchem. Dat zijn 250.000 meer mensen die naar werk, school en sport moeten. De verkeerdrukte neemt hierdoor naar verwachting met meer dan 30% toe. Op wegen zoals de A325, N18 en de N322 staan nu al vaak files. Dat wordt nog meer als die woningen worden gebouwd. Hiervoor zijn niet alleen investeringen in wegen nodig, maar ook in OV en fietspaden. Anders loopt Gelderland helemaal vast.
Investeringen in weg, OV en fiets
In een gezamenlijke Gelderse brochure zijn de investeringen in weg, OV en fiets die nodig zijn voor de bouw van 122.000 woningen verzameld. Tijdens het ontbijt op 20 november in Nieuwspoort gaat de Gelderse delegatie hierover in gesprek met Kamerleden. Een voorbeeld is het Veluwewaalpad, die nodig is voor de bouw van 15.000 woningen in Arnhem en Nijmegen. Hiervoor moet er een fietsbrug over de Rijn in Arnhem komen. Een ander voorbeeld is de Maas en Waalweg (N322) tussen Nijmegen en Druten die nu dagelijks vastloopt met vrachtverkeer. Hier moet een Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)verbinding komen om de filedruk op de weg te verlagen.
375 miljoen nodig van Rijk
Om al deze investeringen te kunnen realiseren en de nieuwe woningen bereikbaar te maken is er in totaal 750 miljoen euro nodig. Provincie Gelderland en de Gelderse regio’s betalen hier de helft van. De andere 375 miljoen moet uit Den Haag komen. Dit bedrag moet komen uit de 2,5 miljard euro die het kabinet heeft vrijgemaakt voor bereikbaarheid en woningbouwlocaties.