Participatieproces
In de preverkenning was een klankbordgroep betrokken bestaande uit afgevaardigden van de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal, de Fietsersbond, de nabijgelegen school Notre Dame en een aantal betrokken omwonenden. Samen met deze klankbordgroep onderzochten we de problematiek en bespraken oplossingsrichtingen. Een onderzoeksbureau kreeg de opdracht om de oplossingsrichtingen nader uit te werken en daarbij te kijken naar zowel maatregelen om het gedrag van verkeersdeelnemers aan te passen als maatregelen voor de infrastructuur. De preverkenning is ondertussen afgerond. In 2024 gaan we verder met de verkenning. De klankbordgroep, uitgebreid met BSO Struin, is hier ook weer bij betrokken.
Verkeersveiligheid en gedrag
Verkeer is van iedereen. Samen moeten we ervoor zorgen dat het veilig is op straat en dat iedereen in het drukke verkeer elke dag weer veilig thuis komt. Dat betekent dat wij werken aan een zo veilig mogelijke inrichting van onze wegen en fietspaden. Maar we hebben niet alles in de hand: we hebben ook te maken met het gedrag van verkeersdeelnemers.
Om dat gedrag op deze plek positief te beïnvloeden, zijn we in september 2023 gestart met een actie die voor een belangrijk deel was gericht op scholieren die via deze fietsoversteek naar en van HAVO Notre Dame reizen.
Tijdens het overleg met de klankbordgroep op 5 februari 2024 heeft provincie Gelderland alvast een aantal kortetermijnmaatregelen aangekondigd voor de verbetering van de fietsoversteek. Het gaat om deze maatregelen:
- Plaatsen van waarschuwingsborden voor automobilisten bij het naderen van de fietsoversteek.
- Snoeien van beplanting zodat fietsers en automobilisten elkaar eerder zien (gereed). Dit snoeiwerk wordt ook opgenomen in het reguliere groenonderhoud langs de weg.
- Aanbrengen van pijlmarkeringen op de parallelle fietsoversteek om automobilisten te wijzen op kruisend fietsverkeer van beide zijden.
- Een kleine aanpassing van de fietsoversteek (zoals schuine opsluitbanden) zodat fietsers vanuit de richting van Beek meer vaart moeten minderen voordat ze de N325 oversteken.
- Aanpassingen aan de openbare verlichting zodat de lichtmasten niet meer in de zichtlijn van wachtende fietsers staan.
In de afgelopen maanden zijn deze maatregelen uitgevoerd. Deze maatregelen zijn een voorloper op mogelijke oplossingen voor de langere termijn. De provincie ziet ze dus niet als definitieve oplossingen.
Planning
In 2023 en 2024 verkennen we mogelijkheden om de verkeersveiligheid op de fietsoversteek Ubbergseweg te verbeteren. Een eventuele voorkeursoplossing kan in de loop van 2025 verder worden uitgewerkt. Onder voorbehoud van wettelijke procedures en eventuele grondaankopen zou de realisatie daarvan kunnen starten in 2026.