Participatieproces
In het onderzoek in 2023 en 2024 was een klankbordgroep betrokken met afgevaardigden van de Fietsersbond, de nabijgelegen school Notre Dame, BSO Struin en een aantal betrokken omwonenden. Samen met deze klankbordgroep onderzochten we de problematiek en bespraken we mogelijke oplossingsrichtingen. Ook de gemeenten Berg en Dal en Nijmegen en de verkeersadviseur van de politie gaven ons advies.
Verkeersveiligheid en gedrag
Verkeer is van iedereen. Samen moeten we ervoor zorgen dat het veilig is op straat en dat iedereen in het drukke verkeer elke dag weer veilig thuiskomt. Dat betekent dat wij werken aan een zo veilig mogelijke inrichting van onze wegen en fietspaden. Maar we hebben niet alles in de hand: we hebben ook te maken met het gedrag van verkeersdeelnemers.
Vooruitlopend op de definitieve maatregelen hebben we in 2024, in overleg met de klankbordgroep alvast een aantal kleine maatregelen uitgevoerd om de fietsoversteek veiliger te maken:
- We plaatsten waarschuwingsborden voor automobilisten bij het naderen van de fietsoversteek.
- We snoeiden de beplanting zodat fietsers en automobilisten elkaar eerder zien (gereed). Dit snoeiwerk nemen we ook op in het reguliere groenonderhoud langs de weg.
- We brachten pijlmarkeringen aan op de parallelle fietsoversteek om automobilisten te wijzen op kruisend fietsverkeer van beide zijden.
- We pasten de fietsoversteek iets aan zodat fietsers vanuit de richting van Beek meer vaart moeten minderen voordat ze de N325 oversteken.
- We verplaatsten de openbare verlichting zodat de lichtmasten niet meer in de zichtlijn van wachtende fietsers staan.
Planning
In 2023 en 2024 verkenden we mogelijkheden om de verkeersveiligheid op de fietsoversteek Ubbergseweg te verbeteren. Die heeft geresulteerd in een voorkeursvariant: het plaatsen van verkeerslichten en het verlagen van de maximumsnelheid. Deze variant wordt in de loop van 2025 verder uitgewerkt. Onder voorbehoud van wettelijke procedures zou de realisatie ervan kunnen starten in 2026.