Verkeersveiligheid
Met de gemeentes Berkelland en Oost-Gelre en de politie onderzochten wij welke knelpunten we tijdens het groot onderhoud kunnen oplossen. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid verlaagden we op de parallelweg de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer per uur. Op de kruising Veldpapendijk veranderden we het voorsorteervak naar een middengeleider. Fietsers kunnen dan gemakkelijker oversteken.
Meestal combineren we werkzaamheden van groot onderhoud ook met andere aanpassingen op en rond de weg. In dit geval was het de bedoeling om ook maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren en de bomenlaan te herstellen. We hebben besloten om de plannen hiervoor te laten wachten op het nieuwe bomen- en bosbeleid.
Herstel bomenlaan
De N319 kenmerkt zich door een historische bomenlaan in de bermen van de hoofdrijbaan en de parallelweg. De laatste tientallen jaren raakte de bomenlaan in verval. Daarnaast zijn er een aantal ongelukken geweest waarbij weggebruikers, tegen een boom botsten, soms met een fatale afloop.
Het was de bedoeling om het groot onderhoud (PDF 2,2 MB) te combineren met het herstel van de bomenlanen (PDF 2 MB).
We lieten voor het aanvragen van de kapvergunning (herstel bomenlaan), op verzoek van de gemeente Berkelland, aanvullende onderzoeken uitvoeren. Bijvoorbeeld naar de verplantbaarheid en de vitaliteit van de bomen. De aanvraag voor een kapvergunning leidde tot onbegrip en weerstand onder een deel van de bevolking. Daarom is de aanvraag voor de kapvergunning in overleg met de gemeente Berkelland ingetrokken.