Solitaire Verkenning bebouwde kom Barchem
Op dit moment verkennen wij samen met gemeente Lochem en politie verschillende maatregelen om de N312 en de N821 door Barchem veiliger te maken.
Eerste schetsen in 2023
Begin maart 2023 bespraken we met een klankbordgroep de eerste schetsen voor mogelijke varianten van de N312 en N821 in de bebouwde kom. We kijken zowel naar het handhaven van de huidige maximumsnelheid van 50 km/u als naar het verlagen van de snelheid naar 30 km/u. We hebben varianten uitgewerkt voor de vormgeving en inrichting van de vijfstakskruising in het centrum van Barchem. De klankbordgroep is vertegenwoordigd door onder andere lokale belangenorganisaties (bedrijven, agrariërs en loonwerkers uit Barchem en Zwiep,), openbaar vervoer, hulpdiensten, De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland. Hun lokale kennis, opmerkingen en aandachtspunten wegen we zoveel mogelijk mee in de verdere uitwerking van de varianten. In november 2023 vond de vierde bijeenkomst van de klankbordgroep plaats. Daarin bespraken we drie overgebleven varianten: nul-plusvariant (50 km/u), GOW30 en GOW50/ETW30.
Nulplus-variant (50 km/u): de komingangen van de N312 worden aangepast. Op de N312 en de N821 worden snelheidsremmende maatregelen getroffen om de snelheid van 50 km/u af te dwingen.
GOW30 variant: snelheidsverlaging naar 30 km/u op de N312, waarbij de N312 in asfalt wordt uitgevoerd en het verkeer op de N312 voorrang heeft op de zijwegen. Er worden snelheidsremmende maatregelen getroffen om de snelheid van 30 km/u af te dwingen.
GOW50/ETW30 variant: dezelfde maatregelen als in de nulplus-variant, met als extra: de N312 van Heidehof tot Schoolstraat en N821 tot Soerinkweg worden als verblijfsgebied ingericht. De snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u en de weg krijgt klinkers. We maken hier een gemengde inrichting zonder fietsstroken en zonder voorrangsregelingen.
Op de N821 verlagen we de maximumsnelheid voorlopig niet, omdat de weg buiten de bebouwde kom nog 80 km/u is. Wel passen we extra snelheidsremmende maatregelen toe om de maximumsnelheid van 50 km/u beter af te dwingen.