Ereveld Loenen en het Rozendaalse Veld zijn ongeschikt gebleken als springterrein voor zware explosieven. En de lokale effecten op woningbouw, geluid, mobiliteit en maatschappelijk draagvlak zijn goed in beeld gebracht.
Ruimte voor Defensie vergt immers een zorgvuldige inpassing naast of gecombineerd met andere opgaven in de ruimte. Wij geven daarom aandachtspunten mee voor de realisatie van de plannen van Defensie. De belangrijkste zijn:
- Het kabinetsbesluit over een toekomstige centrale kazerne in Zeewolde zal op termijn leiden tot meer mensen en materieel over de toch al overbelaste A1/A28, Nijkerkerbrug en de N-wegen in Gelderland. Dit betekent dat stevige aanpassingen aan het wegennet nodig zijn. We vragen om nadere uitwerking van de afspraak die provincie en het Kabinet al eerder maakten over doorstromingsmaatregelen.
- Wij vinden het positief dat ondertussen de kazernes in Ermelo en Stroe worden geïntensiveerd. We roepen het ministerie van Defensie op om regionale bedrijven te betrekken in de uitbreiding van kazernes.
- Er komt meer luchttransport boven Gelderland door de onverharde landingsbaan op militaire luchthaven Deelen. Hoewel we blij zijn dat Defensie op ons aangeven het gebruik hiervan heeft begrensd om overlast te beperken, blijven we aandacht vragen voor effecten van de stapeling van militaire activiteiten rond Deelen op de kwetsbare natuur en omwonenden.
- Het kabinet heeft nog geen besluit genomen over commerciële vluchten vanaf Lelystad Airport. We hebben zorgen over een mogelijke koppeling tussen burger- en militaire luchtvaart vanuit Lelystad. Wij willen geen laagvliegende commerciële vliegtuigen boven Gelderland en willen daarover garanties van het Rijk.
