Onderaan de pagina vindt u informatie over het doen van een verzoek tot informatie. Dit kan eenvoudig digitaal, zonder gebruik van DigiD.
Woo-verzoeken
Woo-verzoeken
Thema
Sorteren
Het indienen van een Woo-verzoek
Hoe doe ik een verzoek om informatie?
Stel uw vraag digitaal via post@gelderland.nl, telefonisch via het Provincieloket (026) 359 99 99 of per post: Provincie Gelderland, Postbus 9090, 6800 GX in Arnhem. Onze organisatie heeft een Woo-contactpersoon. Deze contactpersoon kan informatie geven over welke informatie waar al te vinden is of op te vragen is. Contact met onze Woo-contactpersoon? Dat kan via de hiervoor genoemde manieren.
Geef in uw aanvraag zo duidelijk mogelijk aan waarover u informatie wilt hebben. Ook vragen we u uw e-mailadres, telefoonnummer en adresgegevens op te geven, zodat we de informatie naar u toe kunnen sturen en we u vragen kunnen stellen als dat nodig is.
Hoe snel krijg ik de informatie?
In de regel krijgt u de informatie zo snel mogelijk. In ieder geval ontvangt u binnen 4 weken onze reactie op uw verzoek. Binnen deze termijn kunnen we beslissen om de termijn te verlengen met nogmaals 2 weken. Hiervan krijgt u altijd bericht.
Moet ik aangeven waarom ik informatie vraag?
Nee, u hoeft niet aan te geven waarom u de informatie wilt hebben. Het aanleveren van de benodigde informatie gaat sneller, wanneer u zo specifiek mogelijk bent in welke informatie u nodig heeft. Wellicht heeft de medewerker die uw verzoek behandelt, dan toch nog aanvullende informatie nodig. In dat geval neemt de medewerker contact met u op. Het is daarom handig als u uw telefoonnummer en e-mail doorgeeft.
Wat voor informatie kan ik opvragen?
U kunt alle informatie opvragen die beschikbaar is over een ‘bestuurlijke aangelegenheid’. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld een besluit, beleidsplan of beleidsregel. Dit kunnen bijvoorbeeld schriftelijke documenten, films, geluidsopnames, foto's of informatie uit digitale bestanden zijn.
Krijg ik alle stukken die ik vraag?
Hebben wij de informatie? Dan krijgt u in principe de stukken waar u om vraagt. Wanneer het om een Woo-verzoek gaat, heet dat ‘openbaar maken van informatie’. We kunnen besluiten om bepaalde informatie niet openbaar te maken. Informatie niet openbaar maken kan alleen in de uitzonderingsgevallen die in de Woo genoemd zijn. Zo kan het gaan om privacygevoelige informatie, zoals persoonsnamen. Als dit het geval is, dan hoort u dit van ons. We publiceren elk Woo-verzoek op onze website. Als er een derde betrokkene is, maken we het verzoek ook bekend aan deze persoon of organisatie.
Zijn er kosten aan verbonden?
U kunt als Woo-verzoeker aangeven hoe u documenten van uw Woo-verzoek wilt ontvangen:
als digitale kopieën of als papieren kopieën.
Standaard bieden wij de documenten van uw Woo-verzoek als digitale kopieën aan.
De digitale kopieën zijn kosteloos en deze vindt u hier Provincie Gelderland Woo verzoeken .
De documenten ontvangt u digitaal, wanneer u niet aangeeft dat u graag papieren kopieën wilt ontvangen.
Indien u aangeeft dat u liever kiest voor papieren kopieën, houdt u dan rekening met het volgende:
Indien u voor meer dan 25 Euro aan papieren kopieën nodig heeft, dan worden er vanaf 1 juli 2023 kosten (leges Verordening van Provinciale Staten van de provincie Gelderland houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening Gelderland 2022) ) in rekening gebracht.
U wordt geïnformeerd wat het totaalbedrag ongeveer zal zijn. Dit hangt af van de hoeveelheid te verstrekken documenten. Na uw akkoord verzenden wij de documenten per post en volgt er een rekening (legesnota).
In de onderstaande tabel staan de tarieven voor het dubbelzijdig afdrukken op papier:
Omschrijving | Tarief |
A4 zwart wit | € 0,10 |
A4 kleur | € 0,40 |
A3 zwart wit | € 0,20 |
A3 kleur | € 0,80 |
Hoe verloopt de afhandeling van een verzoek?
Bij een normale procedure verloopt de afhandeling via de volgende stappen:
- u ontvangt een ontvangstbevestiging met een zaaknummer waaronder uw melding geregistreerd is
- bij een onduidelijk verzoek, nemen wij contact op met de verzoeker om toelichting te vragen. Bestaat het verzoek uit een grote hoeveelheid stukken, informeren wij of het mogelijk is om deze in fasen aan te leveren
- we inventariseren de aanwezige informatie, beoordelen deze inhoudelijk en toetsen de informatie aan de wettelijke eisen. Het kan zijn dat we delen van de gevraagde informatie niet openbaar maken of dat we stukken anoniem maken. De beweegreden leggen we in het besluit uit
- Gedeputeerde Staten nemen een besluit en informeren hiermee de verzoeker
- wij publiceren het verzoek
- tegen het besluit kunt u binnen 6 weken schriftelijk bezwaar maken.
Let op: als het verzoek betrekking heeft op informatie die berust bij een ander bestuursorgaan, versturen wij het verzoek door naar dat orgaan. Hiervan doen wij melding bij de verzoeker.